JOUW

In een historisch pand in het centrum van Deventer moet een ontwerp voor een kantoor met showroom gerealiseerd worden. Hierbij moet er rekening gehouden worden met de bouwkundige (on)mogelijkheden van het pand.
Bij JOUW draait het om jou. Door jou te leren kennen gaan we samen met jou op zoek naar jouw koffie. Door te proeven, te ruiken en te ervaren komen we uiteindelijk terecht bij jouw karakter in een kopje. Want net zoals dat jij uniek bent, is koffie dat ook.
Koffie prikkelt al je zintuigen, het is een beleving, een ervaring. Wat ruik je? Wat voel je terwijl je dit proeft? Hoe ziet het eruit? Door je bewust te maken van deze prikkels, kunnen we de koffie vinden die bij jou past.
JOUW koffie, JOUW smaak, gebaseerd op jouw karakter, in jouw kopje.  

samenwerkende zintuigelijk contrast

Om het gevoel van ‘JOUW’ ruimtelijk voelbaar te maken, is het belangrijk om de term waarnemen tijdens het ontwerp proces in gedachten te houden. Door te waarnemen ervaren we de zintuigelijke prikkels. Maar om te kunnen waarnemen heb je ‘iets’ nodig om te waarnemen; contrast. 
Stel je een lege, monochrome ruimte met voor met harde materialen. Vraag jezelf af hoe het klinkt, hoe het voelt, hoe het ruikt en wat je ziet. Voeg hier object van contrasterend materiaal aan toe en zie hoe de ruimte, maar vooral je ervaring veranderd.

ONTWERP PROCES

Fase: voorlopig ontwerp
Om te bepalen welke ruimtes er nodig zijn om een prettig en efficiënt te kunnen werken, is het ontwerp proces begonnen met een onderzoek naar de toekomst van kantoorwerk. Door het gedeeltelijk thuiswerken sinds COVID-19 zijn er op kantoor andere behoeftes dan voorheen. Het kantoor word nu meer gebruikt voor samenwerken en samenkomen, dan voor geconcentreerd werken. 
In de showroom draait het niet om het koffieproduct, maar om de beleving van koffie. Wanneer je wilt dat je ontwerp als een beleving ervaren wordt, dan dien je gebruik te maken van de zintuigen van de gebruikers. Het ervaren van prikkels met je zintuigen is persoonlijk, je onthoudt deze ervaringen door prikkels en kunt ervaringen ook weer ophalen wanneer je deze prikkels weer ervaart: een geur die je terugbrengt naar je jeugd. 

Omdat het creëren van een beleving voorop staat in dit ontwerp, is er voor gekozen om direct in 3D met realtime rendering te gaan werken. 
Vorige
Vorige

KINDEREN VAN DE CHEF

Volgende
Volgende

FONK