het ontwerp

Hoe kunnen we op de 4e verdieping (D vleugel) een inspirerende en inclusieve fysieke omgeving creëren binnen het buurtcentrum, specifiek gericht op jongeren van circa 16-25 jaar, die hen actief ondersteunt bij het verkennen en ontdekken van hun persoonlijke identiteit, interesses en toekomstige doelen?

Jongere in transitie naar volwassenheid

Jongeren tussen de 16 en 27 jaar doorlopen de belangrijkste overgang naar volwassenheid. Dit is een turbulente periode vol veranderingen op lichamelijke, sociaal-emotioneel en intellectueel gebied. Relaties met verzorgers krijgen een andere kwaliteit en invloed van leeftijdsgenoten is erg belangrijk in deze levensfase. 
Het is belangrijk jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling tot gelukkige, gezonde en zelfstandige deelnemers aan de samenleving. Voor sommige jongeren is deze ondersteuning niet vanzelfsprekend, deze en alle jongeren kunnen op  allerlei verschillende gebieden moeilijkheden ervaren en extra hulp nodig hebben. Het is gebleken dat in de fase naar volwassenheid, het moeilijk is om hulp en ondersteuning zo in te richten dat het aansluit en werkt voor deze jongeren. Daarnaast wordt niet iedere jongere vanuit huis gestimuleerd om deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten. 
Het is belangrijk voor jongeren om in een leefmilieu te kunnen zijn waar ze op een gezonde manier grenzen kunnen ontdekken, zichzelf kunnen ontplooien, doen wat ze leuk vinden en talenten kunnen ontwikkelen. In deze omgeving is het belangrijk dat zij persoonlijke aandacht krijgen en gesteund worden in hun ontwikkeling.

Definitief ontwerp

Talentontwikkeling

Talentontwikkeling speelt een grote rol in deze transitie. Door talentontwikkeling kunnen ze doen wat ze leuk vinden, zichzelf ontplooien, grenzen ontdekken. Door het aanbieden van talentontwikkeling kunnen jongeren vaardigheden ontwikkelen waarmee zij een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Het versterkt hun gevoel van eigenwaarde en focussen op talent is een positieve manier om mensen het beste uit zichzelf te laten halen.
Talentontwikkeling legt de nadruk op activiteiten waar jongeren goed in zijn en waarmee ze kunnen scoren. Met name sport, kunst, en ICT zijn geschikte middelen voor talentontwikkeling. Deze activiteiten sluiten volgens de neurowetenschap goed aan bij de hersenontwikkeling van jongeren. Doordat hun hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn, zijn ze flexibel en gericht op verkenning. 
Het definitieve ontwerp biedt de jongeren een omgeving waar ze zichzelf kunnen ontplooien, grenzen kunnen ontdekken, nieuwe relaties kunnen aangaan. Een plek waar ze geschikte voorzieningen hebben voor passende talentontwikkeling. Waar ze toegang hebben tot de nodige middelen om flexibel op verkenning te kunnen gaan.